Mats Lavander - Krigare från norr, ny i Brynäs och en av mina favoriter!

När det blev klart att Mats Lavander skulle bli en av Brynäs tigrar den här säsongen, så jublade jag inombords. För Mats är en grym spelare och har varit det i flera år. Så det var en stor överraskning att han inte fick förlängt med Luleå, men desto bättre för oss här i Brynäslandet.

Mats är en spelare som syns mycket på isen. Framförallt har vi fått se en spelare som vill synas på isen. Man kan se att han pratar med alla spelare i femman och är duktig på att hitta väger av framgång. Mål har det blivit under försäsongen och han har sett riktigt het ut i matcherna.
Jag vet inte vad det är som gör att han är min favorit, men något är det, kanske att han kommer norrifrån. Hur som helst kommer det att bli spännande att se honom i Brynäs de närmsta två säsongerna. Han kommer att bli en stor tillgång för Brynäs och jag vet att han kommer bli en riktig publikfavorit. Han har ett sätt på isen som gör att man känner igen honom direkt. Han åker nämligen runt och lyfter klubban, kan se lite kul ut, men vad gör det...han är definitivt en kandidat för att bära ett A på bröstet. Han är extremt välkommen till Gävle och framförallt Brynäs! Lycka till Mats!

Uppvärmning i Hudiksvall !

Säsongens häftigaste bortaresa

Jag har alltid velat åka till Skellefteås ishockeyarena och under kommande säsong finns det en möjlighet. Det är nämligen en lördagsmatch uppe i Skellefteå den 21/1 2012. Och visst vore det grymt om vi fyra tokiga tjejer kunde åka allesammans, jag, Alexandra, Eva och Jessica. Vi skulle i så fall ta tåget på fredagsnatten så att man är uppe i Skellefteå på lördagsmorgonen eller på förmiddagen. Matchen börjar kl 16 så lunch någonstans och varför inte på Skellefteås arena i Brynäströjor, jo jag tackar jag. Det skulle vara en vacker syn där uppe. Det skulle vara riktigt häftigt att komma dit och se Brynäs, det är något visst med Skellefteå, någon slags dragkraft. Dessutom tycker jag dom verkar ha riktigt bra publik där uppe. Jaja, efter matchen skulle vi ta tåget tillbaka så man har söndagen på sig sen att vila upp sig. Det skulle vara en grym resa som bara vi fyra skulle göra, utan resten av supportergänget. Det skulle vara en fantastisk utflykt som hur den än slutar, med vinst eller förlust, skulle vara så rolig  och vi fyra är experter på att få varandra att skratta och må bra. Det här ser jag fram emot och längtar jättemycket till. Dessutom känner jag på mig att vårat Brynäslag skulle bli riktigt glada över att se oss fyra, för dom kända ansikten, och därmed spela som riktiga kämpar!

Den här säsongen ska vi göra till den bästa hittills! Både supportermässigt och lagmässigt!
Tillsammans ska vi kriga oss till det finaste!!

"B I F, laget som vi lever för"

Det är hit, till denna arena......

...som vi fyra hockeytokiga tjejer vill åka till för att.....

....se grabbarna i vitt spela och förhoppningsvis ta poäng!

Sjuk

Jag hatar att vara sjuk! <just nu är jag förkyld, kraftigt förkyld, döv på högra örat, så jag har säkert öroninflammation med. Näsan är täppt och ögonen kliar och är rosa, ögoninflammation? Det värsta just nu är dövheten, för man känner sig så instängd i huvudet. Jag har haft detta förr, så jag har en kortisonspray från tidigare. Jag har börjat med den så att gången mellan näsan och örat kan svälla av. Imorgon bär det av till hälsocentralen så att jag får en diagnos och eventuella medikamenter. Sen vill jag utesluta så att det inte går ner i lungorna och bildar lunginflammation. Ne, vila och dryck gäller som åtgärd just nu, så KRYA PÅ MIG...för höra, det ska jag göra igen och helst innan hockeysäsongen börjar om knappt tre veckor!!

Brynäs-Skellefteå 2-6

Det var en försäsongsmatch uppe i Hudiksvall, mellan Brynäs och Skellefteå. Jag var där med Alexandra och vi hade höga förväntningar eftersom det var en elitseriekonkurrent som skulle manglas....trodde vi.....De nykomponerade femmorna stämde inte alls och Honken i mål var inte alls vaken. Det som var behållningen av matchen var att vi kom väldigt nära isen och kunde i princip ta på spelarna, men samtidigt såg man riktigt bra över hela planen. Så det blir inte mycket mer text om matchen...det kommer bilder istället. Bilder som är tagna av Alexandra.

Johan Larsson

Mats Lavander

Jonathan Carlsson

In action!!

Jonathan Granström

Fina grabbar :)

En utflykt till Iggön

Idag har det varit skapligt väder, alltså bestämde vi oss för en båttur till Gållsgrund, som ligger norrut. Eftersom det inte var det finaste vädret på förmiddagen så ville vi inte åka så mycket längre. Ner med mat och dricka och allt som behövs för att kunna fixa i ordning lunch på en ö. Väl ute på havet så var det relativt lugnt ändå så resan gick riktigt bra. Några högre vågor var det inte, men dyningar som var ganska stora. Dom känns dock inte lika kraftigt som vågor. På vägen så såg vi en cirkulerande havsörn, den var riktigt mäktig!

Framme på Gållsgrund, ett ställe där dom har fixat till en fin rastplats med en bra brygga och flera grillar och bord. Tydligen ett ganska populärt ställe då det var 5 båtar där när vi kom. Ganska stora båtar också. Vi gick iland och tittade runt på ön först innan vi åt Risotto till lunch. När jag diskade ur tallriken, kunde jag lätt fånga en riktigt färgrann Spigghane. Den simmade runt och tyckte väl inte att den hade hamnat på något bra ställe för den hoppade ur tallriken och hamnade på marken, så jag fick kasta mig ner och rädda den lilla krabaten ut i vattnet igen.

Pappa har en granne från stan som har stuga ute på Iggön, så pappa kontaktade honom, varvid det blev bestämt att eftermiddagsfikat skulle intagas hos honom. Sagt och gjort, vi tog oss till båten styrde kosan mot Iggön, ytterligare ett par sjömil norrut. Vädret blev dessutom bättre och bättre, så väl framme på Iggön var det riktigt bra och solen sken för fullt och värmde oss. En obligatorisk tomt- och husesyn innan det blev kaffe ute på verandan. Sedan var det dags att börja tänka på refrängen. Med bra vatten, utan direkta vågor, tog vi oss hem på ca 50 minuter. En total resa på 22.6 sjömil vilket är runt 4,5 landmil. En riktigt trevlig utflykt.

Nu följer några bilder.

Havsörn!

Utsikt från Gållsgrund, motsatt sida från gästhamnen.

Dags för lunch, Risotto.

Segelbåt.

Samma segelbåt på lite närmare håll.

På väg hem.

Fören inställd mot hemmahamnen.

Utflykt till Orsa med världens bästa vän

Igår var det dags för min och Alexandras andra tur till Dalarna. Den här gången hade vi bestämt oss för Orsa. Vi startade runt 10-tiden och var framme strax efter 12-snåret. Man blir alltid blödig när man kommer till Siljansområdet, det går inte att beskriva med ord hur vackert det är. Skulle jag lägga upp en bild, så visst då skulle man se hur vackert det är, men för att uppleva känslan när man ser det, så måste man åka dit. Jag skulle kunna bo där!

I alla fall, vi åkte till Campingen där i Orsa och började med att äta mat på en strandrestaurang, riktigt fint ställe med värsta utsikten över Siljan. Sen fortsatte vi med att spela minigolf på en riktigt häftig bana. Det var piratskepp, dalahästar, björnparken och målgången i Mora. Det var en riktigt annorlunda och rolig bana. Det hängde tunga moln över oss när vi spelade och man får säga att vi hade tur, när molnen bestämde sig för att gråta ut regnet precis lagom när vi var vid björngrotte-banan. Vi kunde därmed få regnskydd av björngrottan. Regnet försvann efter en stund, så vi kunde spela klart. Efter golfen ville vi göra en lite vandring i själva Orsa för att pejla in hur det ser ut. Vi gick och gick och försökte hitta något torg, men inte hittade vi det. Vi gick till och med till en turistbyrå och hämtade en karta, men det fanns i alla fall inte något torg att hitta. Knasigt, alla städer och byar måste väl ha ett torg?
Ja ja, nu har vi anledning att åka dit igen, kanske.

Tiden går fort när man har roligt och när vi vandrat tillbaka till Campingen, så kände vi att det var dags att åka hemåt igen. På vägen mellan Falun och Hofors mötte vi något snyggt, nämligen den äldre Brynäsbussen!

Nu är det bara att ladda för nästa gång vi ska ut och åka är om 2 dagar, då är det till Hudiksvall vi ska för att se Brynäs spela mot Skellefteå!!

Nu blir det frukost!!

AIK-Brynäs 4-2

Ikväll var det dags för en ny försäsongsmatch för Brynäs och ikväll var det AIK som motstånd. Alltså extra viktigt då det är riktigt elitseriemotstånd. Matchen spelades i Märsta i en liten hall med plats för drygt 1000 pers. Det började bra för Brynäs och man trummade på och nyförvärven glänste som brukligt från första matchen. Brynäs spelade stundtals ut AIK i den första perioden och man ledde rättvist med 1-0 vid pausvila, målskytt Jesper Ollas, hans första i Brynäströjan. Period två inleddes och AIK började tyvärr ta över mer och mer. 1-1 kom ganska snart, men Brynäs ville inte ge sig och bara 2 minuter senare hade Brynäs åter tagit ledningen med 2-1, målskytt Calle Järnkrok. Där tog det stopp för Brynäs, men mycket på grund av att domaren var alldeles för petig just åt Brynäs, på slutet kändes det nästan som ett skämt av hur domaren blåste i pipan så fort någon i Brynäs gjorde något. Detta ledde givetvis till att AIK tog över helt och vann matchen med 4-2, inte ett dugg rättvist. Hade det varit lika i bedömningen av lagen så hade det varit rättvist, men det var det inte nu. Visserligen var det en match där ingenting gäller, mer än att få ihop fungerande kedjor, men det kan ju iaf vara rättvist mellan lagen. Men vi ska inte gräva ner oss, vi tar AIK i serien istället, man ska inte vinna alla matcher på försäsongen heller, viktigt med en eller två förluster också. Nu är det några dagars vila, sen är det dags för match tre, mot Skellefteå uppe i Hudiksvall. Givetvis finns jag och Alexandra på plats, men det blir den sista matchen vi ser innan det är dags för genrep av elitserien. Då är det match mot Södertälje, den 11 sep i Läkerol Arena. Men en sak i taget. Nu laddar vi för måndagens match uppe i Hudiksvall, med en tur till Orsa!

2 dagar, 2 rubriker

Tisdag 16/8, försäsongsmatch mellan Almtuna och Brynäs 0-4
En tisdag under sommaren 2011 kan se ut på detta sätt, eller inte. Jag började min morgon ute i stugan med en enkel frukost. Vid lunchtid träffade jag Alexandra, det var nämligen uppladdning med lunch på Läkerol Arena. Praktiskt taget hela laget satt där, plus Markström som bonus. Direkt efter lunchen begav vi oss av hem och hämtade bilen, packade det vi skulle ha med och stack iväg. Vi åkte i tid för att slippa en massa stress, kanske något tidigt, men vad gör det när man är där med världens bästa kompis.

Väl på plats gick vi runt och strosade i området och i princip väntade tills det kom en buss med ett riktigt fint märke på, spelarbussen och killarna i bussen flinade säkert extra när dom såg oss. Dom hade ju sett oss bara några timmar tidigare i Läkerol Arena.

Matchen då, jo den började precis som en första match gör, lite hipp som happ, svårt med pass och fart och det som hör hockey till. Almtuna var hela tiden ett steg före Brynäs i den första perioden, men dock gjordes inga mål. I den andra perioden kom ett Brynäs ut på plan, ett Brynäs som visade varför det är skillnad på ett elitserielag och ett allsvenskt lag. Almtuna hängde inte med för fem öre och när periodvisslan ljöd, stod det 3-0 till Brynäs. 1 och 2-0 gjordes av Daniel Widing, 3-0 av Mats Lavander. Ordet på allas läppar var..Klasskillnad! Period 3 var inte sämre från Brynäs sida utan istället trummades det på och en utökning av ledningen kom genom Jocke Rohdin. Slutresultat 4-0 till Brynäs och en stark och rolig start för oss Brynässupporters.

Vägen hem var svart och lång och kl hade nästan hunnit bli ny dag innan jag kom i säng.

Båttur i Gävles inre hamn
Pappa och jag har varit ute och åkt båt idag. Vi började våran tur med att kolla in var det finns tankmöjligheter ochg det var ett enkelt uppdrag. Färden gick vidare Granskär där vi käkade Gulaschsoppa till lunch, tillagad på vårt spritkök. Eftersom vi var nära Limön passade vi på att åka dit och utforska den, jag har aldrig satt min fot där alltså var detta ett ypperligt tillfälle. En stig som var i princip hur lång som helst (ej någon siffra på hur många meter det var) tog oss till en fyr och sedan en anna stig till en mycket fin badplats. Väl tillbaka i båten var det fikadags och kaffe med kakor inmundigades, innan för mig årets första dopp blev av. Närgågna änder skrattade åt oss när vi var i närheten av båten och verkade gå till attack från alla håll för att få något ätbart.
Sjön suger så efter badet styrdes båten hem och efter en ca sju timmar lång båtutflykt, så är det nu dags för middag!
Imorgon är det nya äventyr, då är det dags för match igen för Brynäs, i Märsta mot AIK. Jag och Alexandra är på plats.

Semester = sol och bad?, nja inte för mig....

För mig innebär årets semester Hockey och umgås med vänner. Såklart, blir det väder för det så skall jag och pappa ut på sjön oxå. Men den här första veckan kommer helt att gå i hockeyns tecken, samt en avstickare till vårt grannlandskap Dalarna. Det börjar imorgon, när jag och Alexandra skall ta oss till Uppsala för att se Brynäs spela mot Almtuna. Vi kommer att börja dagen med att äta lunch på Läkerol Arena, för att sedan ta oss ner till Uppsala. Vi åker rätt tidigt, för dels är det det här med att hitta rätt, sen så vill vi passa på att upptäcka Uppsala. Så varför inte slå två flugor i en smäll.

Onsdagen är någon slags mellandag, så den spenderas ute i stugan och blir det fint väder så är det troligast att båten kommer att vara nöjet för dagen.

På torsdag är det match igen, då är det möte mot AIK som gäller för Brynäs och den matchen spelas i Märsta. Nästan samma sak gäller där, vi skall hitta dit, men jag tror inte vi är så sugna på att upptäcka Märsta...Eller?? Ja, vi får se, ingenting är planerat mer än att vi skall dit. Vi kommer hem sent på torsdag och skall iväg relativt tidigt på fredag, så Alex sover hos mig.

På fredag är det nämligen dags för oss två att dra på en liten dalautflykt igen. Den här gången till Orsa. Siktet är inställt på en golfbana, så vad som händer och sker i Dalarna återstår att se. Uppföljning av allt som  min semester har att bjuda på, kommer att finnas på bloggen efterhand.

Det här var lite kort om hur min första semestervecka ser ut....MYCKET NÖJE...precis som det ska vara!